5 vragen aan Antoon Thewissen, depotmanager Boels Genk, over het project bij de brug bij Zutendaal.
Wat kun je vertellen over het project?
De Belgische Watermaatschappij heeft vorig jaar de bruggen over het Albertkanaal verhoogd. Het Albertkanaal is de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Nieuwe, hogere bruggen maken het mogelijk dat schepen voortaan met 4 lagen containers kunnen varen. Wat voor zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar minder op de Belgische wegen zorgt.
Wat is er bijzonder aan dit project?
De enorme omvang ervan. Niet alleen worden bruggen verhoogd, een deel van het Albertkanaal is ook verbreed en verdiept en zijn pompinstallaties en waterkrachtcentrales aangepakt.
Wat is de rol van Boels bij dit grote project?
Boels is ingehuurd door een Italiaanse scheeps- en bruggenbouwer, die verschillende bruggen heeft gebouwd voor dit enorme project. Zoals de brug bij Zutendaal. Deze stalen boogbrug is in Italië gemaakt en in België langs de waterkant geassembleerd met behulp van Boels machines.
Boels leverde ook een groot aantal hoogwerkers. Waarvoor zijn die gebruikt?
Pas na installatie over het kanaal konden de bruggen gezandstraald en geverfd worden. Daarvoor zijn telescoophoogwerkers met een werkhoogte van 43 meter gebruikt. Ook leverde Boels schaarhoogwerkers en telescoophoogwerkers met lagere werkhoogtes om de bruggen van een verflaag te voorzien.
Wanneer ging de brug bij Zutendaal open?
Sinds vorig jaar juni kan het verkeer weer over de brug. Fietsers en voetgangers konden al eerder de brug over.